انجام بعضی از خدمات کنسولی از طریق پست ممکن است. یکی از شروط این کار آن است که متقاضی قبلاً از نمایندگی خدمات گرفته باشد و محتویات پرونده او امکان شناسائی از راه دور را فراهم کند. (کنسول در این باره بر اساس محتوای پرونده هر فرد تصمیم می گیرد. شما هم می توانید با مراجعه به صفحه اطلاعات مربوط به هر خدمت اطلاعات لازم را به دست آورید.) کسی که متقاضی دریافت خدمت از طریق پست است، درخواست خود و مدارک لازم برای خدمت کنسولی معین را (مطابق دستورالعمل درج شده در این وبسایت) به نشانی سرکنسولگری می فرستد و سرکنسولگری پس از اقدامات لازم، نتیجه کار (معمولاً شامل اسناد صادره) را به نشانی متقاضی باز می فرستد. برای استفاده از خدمات پستی لازم است موارد زیر مورد توجه کافی قرار گیرند.
با توچه به این که گم شدن مرسوله های پستی ممکن و رایج است، سرکنسولگری توصیه می کند مدارک خود را به شکل حضوری تحویل دهید و پس از انجام کار به شکل شخصی و حضوری تحویل بگیرید. البته برای پس گرفتن مدارک صادره، در سامانه نوبت دهی وزارت امور خارجه، نوبت بدون کد رهگیری درخواست خواهید کرد.
|
یکم) انتخاب این که به شکل حضوری به سرکنسولگری مراجعه کنید یا (به شرط داشتن شرائط) از خدمات پستی استفاده کنید بر عهده متقاضی است. در نتیجه سرکنسولگری هیچگونه مسئولیتی درباره مفقود شدن مرسوله های پستی در مسیر رفت یا برگشت نمی پذیرد و موظف به جبران هیچ خسارتی، از جمله هزینه تهیه مجدد مدارک شناسایی نخواهد بود. بدیهی است اگر گم شدن مدرک در داخل سرکنسولگری اتفاق بیفتد، اتفاقی که بسیار نادر است، مسئولیت آن با ما خواهد بود. به علاوه باید دانست که سرکنسولگری تا حد ممکن از متقاضیان نمی خواهد که اصل مدارک هویتی (مانند شناسنامه و کارت ملی و گذرنامه) را از طریق پست ارسال کنند.
دوم) در صورتی که یکی از پاکت های پستی متعلق به متقاضی گم شود، متقاضی می تواند شماره سفارش پست را از سرکنسولگری دریافت کند تا فقدان مرسوله را از شرکت پست پیگیری و احیاناً اعلام خسارت نماید. چگونگی و میزان پرداخت خسارت بستگی به قوانین عمومی شرکت پست آلمان داشته و این سرکنسولگری هیچگونه دخل و تصرفی در آن ندارد. در هر صورت توصیه می شود، چنانچه مدارک شما از اهمیت بالایی برخوردار است و صدور نسخه المثنی آن ناممکن یا بسیار مشکل است، مدارک را به طور شخصی و حضوری تحویل کنسول دهید و پس از انجام کار خودتان مدارک را تحویل بگیرید. استفاده از پست سفارشی دوقبضه (Einschreiben Rückschein) همیشه مورد توصیه است.
سوم) برای جلوگیری از هرگونه اشتباه در درج نشانی و تمبر کافی، متقاضی باید خود پاکت برگشت پست را (با درج نشانی و الصاق تمبر مناسب) تهیه کند و داخل پاکت درخواست به سرکنسولگری بفرستد. روش کار از این قرار است:
نحوه نوشتن نشانی گیرنده (متقاضی) روی پاکت برگشت: طبق مقررات شرکت پست آلمان (Deutsche Post AG) نام کامل گیرنده (متقاضی) می بایستی حتما بر روی صندوق پستی محل اقامت گیرنده درج شده باشد. در غیر این صورت شرکت پست مرسوله را به فرستنده بازپس خواهد فرستاد. چنانچه از نشانی شخص دیگری استفاده می کنید، حتماً نام خود به عنوان متقاضی و نام صاحب صندوق پستی را یکی از پس دیگری روی پاکت درج کنید. نمونه زیر را به عنوان مثال ببینید:
گیرنده:
نام و نام خانوادگی متقاضی به لاتین
|
Empfänger:
Parvin Etesami
|
نام و نام خانوادگی صاحب صندوق به لاتین - همراه c/o
|
c/o Max Mustermann
|
خیابان و شماره پلاک
|
Musterstrasse 1
|
کد پستی و شهر
|
12345 Musterstadt
|
لطفاً به نکات زیر توجه کنید:
* * *
توضیح درباره انواع مرسولات پستی در DHL آلمان:
-
Einschreiben Einwurf: نامه رسان مرسوله پستی را در داخل صندوق پستی شخص گیرنده میندازد. به امضای دریافت کننده نیاز نیست. مأمور پست با امضای خودتأیید می کند مرسوله را به صندوق پستی موردنظر انداخته است.
-
Einschreiben Standard : نامه رسان مرسوله ارسالی را شخصاً و در مقابل امضاء به خود دریافت کننده یا سایر اشخاصی که حق دریافت مرسوله را دارند تحویل می دهد. شایان ذکر است که امضای شخص تحویل گیرنده با وارد نمودن کد رهگیری در وبسایت شرکت پست قابل رویت می باشد.
-
Einschreiben Rückschein: مامور اداره پست شخصاً مرسوله ارسالی را در مقابل امضا به خود شخص یا سایر اشخاصی که حق دریافت مرسوله را دارند تحویل می دهد. سپس اداره پست نامه تاییدیه که حاوی تاریخ تحویل مرسوله و اصل امضای شخص گیرنده می باشد به فرستنده ارسال می کند. با توجه به اهمیت مدارک شخصی، سرکنسولگری تنها استفاده از این نوع پست (به اصطلاح پست سفارشی دوقبضه) را توصیه می کند.
تاریخ به روزرسانی این صفحه: 25/ 1/ 1402