خدمات کنسولی

معرفی سامانه میخک

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور روان سازی خدمات کنسولی درخارج از کشور، سامانه اینترنتی "مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی" (میخک) را راه اندازی کرده است.

فهرست خدمات مرتبط با سامانه میخک :

  • صدور و تجدید انواع گذرنامه ها
  • رسیدگی به وضعیت عابرین غیر مجاز
  • صدور برگ عبور
  • درخواست مهر خروج مشمولین
  • کلیه امور دانشجویی : ( تشکیل پرونده دانشجویی - تایید گواهی اشتغال به تحصیل - تایید مدرک فارغ التحصیلی )
  • درخواست مهر خروج دانشجویی
  • برخی امور سجلی (امور مربوط به شناسنامه و خدمات مرتبط با آن)

 لازم است مراجعان محترم با مراجعه به نشانی اینترنتی http://mikhak.mfa.gov.ir   ابتدا از طریق ارائه یک نشانی رایانامه ( ایمیل ) معتبر و کد ملی، ثبت نام نموده و پس از تکمیل اطلاعات پروفایل، نام کاربری و رمز عبور ثابت تهیه کنند. راهنمای استفاده از سامانه در صفحه نخست ، قبل از ورود، قابل ملاحظه است  

بر همین اساس رسیدگی به درخواست های آن دسته از هموطنان عزیزی که در فهرست خدمات سامانه میخک آمده، منوط به ثبت نام، اخذ کد رهگیری و مراجعه به سرکنسولگری به همراه اصل مدارک بارگذاری(Upload) شده در سایت می باشد. توجه داشته باشید ضروریست مراحل ثبت نام سامانه میخک تا دریافت کد رهگیری دنبال گردد.

   

لطفاً آگاه باشید که هیچ شخص یا شرکتی نزد سرکنسولگری به عنوان نماینده یا واسطه دریافت خدمات کنسولی اعم از امور سجلی (وقایع اربعه شامل تولد، ازدواج، طلاق، وفات)، انواع وکالت نامه و تائید اسناد و مدارک، صدور گذرنامه و غیره به رسمیت شناخته نمی شود. دریافت همه خدمات کنسولی نیازمند درخواست مستقیم متقاضی و تائید هویت او است. (موارد استثناء درباره افراد صغیر یا مهجور و وکلای قانونی وجود دارد  که در اکثر خدمات کنسولی برای ایرانیان مصداق ندارد.) از این رو کسانی که ممکن است خدمات خصوصی برای پر کردن فرم و ثبت نام در سامانه میخک، گرفتن نوبت و حتی درخواست روادید (ویزا) ارائه کنند امتیاز یا خدمت ویژه ای از سرکنسولگری نمی گیرند.

با توجه به مشکل بعضی از هم وطنان که به دلیل عدم آشنایی کافی با زبان اداری فارسی یا کاربرد رایانه، هنگام ثبت پرونده در سامانه میخک دچار مشکل می شوند، زمان محدودی در سامانه نوبت دهی پیش بینی شده است. برای استفاده از این خدمت (پس از پرداخت هزینه 20 یورو مطابق تعرفه هیات دولت) به سامانه (appointment.mfa.ir) مراجعه و با انتخاب سرکنسولگری مونیخ، یک نوبت ذیل «خدمات بدون کد رهگیری» بگیرید تا از کمک در این زمینه برخوردار شوید. برای این منظور بعد از گرفتن وقت، به نشانی info@irangkm.de ایمیل بزنید و شماره تلفن خود را اعلام کنید، چون در اغلب موارد راهنمایی به شما برای ثبت نام به شکل تلفنی ممکن است. مطلع باشید که مسئولیت صحت و انتخاب نوع خدمت بر عهده متقاضی است و این کمک سرکنسولگری مسئولیتی برای ما از جهت مندرجات درخواست (مثلاً درخواست تنظیم وکالتنامه) ایجاد نخواهد کرد.

در هر صورت انجام ثبت نام توسط خودتان یا  افراد مورد اعتمادتان ساده تر و مورد توصیه است.